Verslag van de uitgeoefende activiteiten

De activiteiten van de stichting in het jaar 2016 staan beschreven in de notulen van de bestuursvergadering van 19/10/2017 onder punt 3, jaarverslag van de directeur (zie hieronder).

 

- De  data-base op de website is in het afgelopen jaar wederom verbeterd en  uitgebreid.

- Onder de link Actueel/In the Spotlight zijn in de afgelopen periode 13 berichten over uiteenlopende zaken verschenen.

Het meest uitgebreide item betrof de problemen die werden ondervonden bij het verkrijgen van toestemming van de Beierse Staats Bibliotheek (BSB) om gebruik te kunnen maken van manuscripten voor een toekomstige cd-opname.

Om te voldoen aan de copyrightwet voor componisten die nog geen 75 jaar dood zijn, eiste de bibliotheek een schriftelijke permissie voor het gebruik van de muziek van een erfgenaam of rechthebbende. In het onderhavige geval (de Alban Berg-leerling Otto Jokl, die in 1940 naar de VS emigreerde en aldaar in 1963, als Amerikaans staatsburger, kinderloos, overleed) bleek na uitgebreide research geen erfgenaam/rechthebbende te vinden te zijn. Ook met een schriftelijke verklaring, zoals ook in boeken regelmatig gebruikelijk is, waarin eventuele rechthebbenden worden opgeroepen zich te melden, nam de BSB geen genoegen en maakte het daarmee onmogelijk om de muziek uit te voeren. In feite, in de woorden van de leidster van de manuscriptenafdeling van de BSB, maakte de bibliotheek daarmee deze Joodse, door de nazi’s vervolgde componist, voor de tweede keer in zijn leven monddood. De juristen van de BSB bleven onvermurwbaar.

Over dit bureaucratische beleid van de BSB (het gaat hier immers slechts om een miniem bedrag aan rechten) schreef Werner Herbers een discussiestuk (Belemmert auteursrecht de heruitvoering van ‘verdrongen’ muziek?) voor het mededelingenblad van de Duitse vereniging ‘musica reanimata’. De tekst van dit artikel staat ook, in drie talen, op de website van de Ebony Band en werd daar opgepikt door een professor van de Amerikaanse Berkeley University, die (in samenwerking met een hoogleraar van de Universiteit van Wenen), met soorgelijke problemen kampte.

Aan het conflict met de BSB kwam, in het geval van Otto Jokl, uiteindelijk toch een positief einde, aangezien via de vm. ‘producer/recording engineer’ van de platenmaatschappij Decca (die in de jaren 1990/2000 een groot project over ‘entartete’ muziek uitbrachten, waarvan ook de Ebony Band deel uit maakte) alsnog een achterkleinzoon van Jokl (in Jerusalem) gevonden werd.

- Met grote blijdschap kon ook de geboorte van een nieuwe cd worden gemeld
(release 8 september 2017).

Deze cd, Unheard’ getiteld (om het feit dat geen van de werken eerder te horen waren op een geluidsdrager), heeft reeds vier zeer positieve recensies gekregen, in Nederland, Engeland en Canada. Een volgende, met een 10 bekroonde recensie zou spoedig volgen in het Nederlandse klassieke muziekblad ‘Luister’.

De cd werd bovendien op 1 oktober gepresenteerd in het VPRO TV-programma ‘Vrije Geluiden’.

Daarnaast heeft het programma ‘Podium Witteman’ zich gemeld met het voornemen aandacht te besteden aan het werk van de Ebony Band.


- Aan de catalogus van de Ebony Band Edition zullen binnenkort twee items worden toegevoegd : de Symphonia Germanica van Schulhoff en het op de laatste cd gespeelde Fragment eines unvollendeten Streichquartett van Erich Itor Kahn.

De publicaties van de Ebony Band hebben intussen hun weg gevonden in 10 landen (van Amerika tot Rusland!).

 

- Op 26 september jl. heeft de directeur (wederom) een brief geschreven aan de donateurs/vrienden van de Ebony Band met een verslag van de activiteiten, een aankondiging van de uitzending in ‘Vrije Geluiden’ en een hernieuwd verzoek om financiële steun. Tot nu toe heeft dit verzoek € 1500.- opgeleverd.

- De YouTube/video’s zullen binnenkort uitgebreid worden met de volledige uitzending van ‘Vrije Geluiden’ (inclusief het gesprek met Werner Herbers) en de oude concertregistratie van een semi-scenische concert van twee korte opera’s (Malpopita van Walter Goehr en Achtung, Aufnahme! van Wilhelm Grosz) uit 2005.

- Op ons verzoek kregen wij van ons platenlabel Channel Classics  verkoopcijfers van alle CD’s. Daaruit blijkt duidelijk de negatieve invloed van de verslechterde CD-markt en de beëindiging van onze concertactiviteiten.

Het doel dat wij met onze cd’s nastreven blijft echter onverminderd : de  documentatie van onbekende, vergeten componisten en de rehabilitatie van hun werken, kortom :  Behoud Muzikaal Erfgoed. Met het bereiken van (universiteits)bibliotheken, archieven, websites, specialisten, kenners en pers, wordt dit doel voldoende bereikt.