1993 Ontaarde Jazzinvloeden I

De titel van dit concert geeft aan, dat het programma bestaat uit werken, die elementen van jazz (of amusementsmuziek) van de jaren twintig bevatten en die kort na hun ontstaan door de nazi's tot 'ontaarde' (entartete) muziek zouden worden bestempeld. Sinds de jazzmuziek, tijdens de Eerste Wereldoorlog door Amerikaanse strijdkrachten meegebracht, Europa veroverde, duikt deze muziek in verschillende gedaanten op in de westerse klassieke concertmuziek. Eerst in Parijs (Strawinsky/Milhaud), kort daarop ook in Duitsland ( Hindemith, Schulhoff), maakten componisten gebruik van elementen als swing, jazzmotieven, tempo- en karakteraanduidingen, instrumentarium en effecten uit de uitvoeringspraktijk van de jazz (glissandi e.d.) In de werken die op dit programma staan, zijn deze aspecten, in wisselende mate, herkenbaar of verborgen, aanwezig.

Uitvoerenden:
Ebony Band
Werner Herbers, dirigent
Claron Mc Fadden, sopraan
Adrian Thompson, tenor
Harald Quaaden, tenor
Romain Bischoff, bas
Tido Visser, spreekstem

Programma:

Louis Gruenberg 4 Indiscretions op. 20 (1925)
(1884-1964) Allegro con spirito
  Lento sostenuto e espressivo
  Moderato grazioso e delicato
  Allegro gioscoso

  Jazz-Mask op. 30a no, 4 (1929)
  (Chopin-Walz op. 64 no. 2)

  The Daniel Jazz op. 21 91925)

Stefan Wolpe
(1902-1972)

 

Marsch 3 (1932-1933)

Zweierlei Temp (idem)

  Wumba-Wumba-Lied (idem)

  Schöne Geschichten op. 5b (1927-1929) (Wereldpremière) 
   

 

Uitgevoerd:
Amsterdam, 20 maart 1993
Utrecht, 23 maart 1993