Music Frames - 20.06.13

De Ebony Band werd opgericht door Werner Herbers, eerste hoboïst van het Concertgebouworkest, met als doel het uitbrengen van ‘vergeten’ muziek uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Sinds 2007 geeft het ensemble geen concerten meer maar brengt nog wel cd’s uit. ‘Around Prague 1922-1937′ is daar het enerverende bewijs van.

Toen eind jaren ’80 De Muur viel, bleek dat Praag een muzikale visie op de wereld had ontwikkeld waar het westen nauwelijks weet van had. Op ‘Around Prague 1922-1937′ staan werken van vijf Praagse componisten, geschreven in de ’20 en ’30-er jaren: muziek die verboden was door de Nazi’s of het Communisme. Muziek van Praagse musici die tegenwoordig nog nauwelijks in het westen bekend zijn. Dat is niet alleen jammer maar ook vreemd want de muziek is van hoge kwaliteit, gedurfd en verrassend.

Gevarieerde stukken met een avontuurlijke lading, die bewegen tussen de Middeleeuwse kerktoonladders van Alois Haba (foto links) in zijn prachtige Nonet no.2 of de zes liederen (gezongen door Barbara Kozelj) van Viktor Ullmann (foto links): een componist die in Theresienstadt het indrukwekkende ‘Der Kaiser von Atlantis’ schreef en uiteindelijk in Auschwitz overleed. Emil Frantisêk Burian (foto onder), die Theresienstadt wel overleefde, schreef het theatrale ‘Malá predehra’ (Kleine Overture) en het Tsjechische georïenteerde ‘O Dêtech’ (‘Over Kinderen’), eveneens gezongen door de Sloveense sopraan Barbara Kozelj. De in Brno geboren Hanns Aldo Schimmerling, die naar de V.S. emigreerde, componeerde zes fraaie miniaturen ‘Sechs Miniaturen für Kammerorchester‘. Tenslotte Miroslav Ponc die o.a. gebruik maakt van micro-tonen in zijn drieluik ‘Bruiloftsfeest op de Eiffel Toren’. ‘Around Prague’ biedt een muzikaal herkennende beleving vol avontuur die door schrijver Joseph Roth in 1932 als volgt werd omschreven: ‘Prague is almost a vision of the world’.