[1894-1949]

Leonid Polovinkin

Leonid Alekseevich Polovinkin (1 Aug. 1894, Kurgan - 8 Feb. 1949, Moskou), Russisch componist en pianist. Zijn familie verhuisde van Kurgan, een kleine stad in Siberië, waar zijn vader spoorwegingenieur was, naar Moskou toen Polovinkin pas twee jaar oud was. Hij begon op jonge leeftijd met piano- en vioollessen.
In 1918 studeerde hij af aan de rechtenfaculteit van de Universiteit van Moskou en in 1924 behaalde hij zijn diploma's van het Moskou's Conservatorium, waar hij vanaf 1914 had gestudeerd. Hij bleef echter tot 1926 aan het conservatorium vebonden voor aanvullende studies, met name voor het vak Analyse. Daarna gaf hij, tot 1932, orkestratieles aan het conservatorium van Leningrad en was hij betrokken bij de opzet van het 'Monumental'niy Teatr Opery i Baleta', beter bekend als 'Mamont' (Mammoet). Daarnaast was hij directeur van het 'Aleksandrinsiy Theater'.
Vanaf 1918 begon Polovinkin een carrière als pianist. Zijn beheersing van verschillende vreemde talen gaf hem een brede kennis van geschiedenis, literatuur en filosofie en stelde hem in staat klassieke werken in de originele taal te lezen.
In 1923 vormede hij een onofficieel componistengenootschap met Shebalin, Kryukov en Shirinsky en vanaf 1924 bekleedde hij de functie van secretaris van de Association of Contemporary Composers (ASM) waarin Myaskovsky, Prokofiev, Shebalin, Shostakovitch, Aleksandrov en Mosolov collega-bestruursleden waren. Deze Associatie voer weliswaar geen avant-gardistische koers, zij was wel verantwoordelijk voor cotacten met West-Europa en met de komst van westerse musici en componisten naar Rusland.
In 1927 werd een van Polovinkins meest progressieve stukken (Prologue) uitgevoerd tijdens een herdenkingsconcert van de Oktoberrevolutie (1917); andere werken op het programma waren van Shostakovich (2de Symphony), Roslavetz and Mosolov ('Steel').
Polovinkin was ook betrokken bij een ambitieus project van het Bolshoi Theater (1928/29): een samengesteld ballet getiteld Chetyre Moskvy (De Vier Moskous), een futuristische uitbeelding van hoe Moskou er zou hebben uitgezien in de jaren 1568 (het jaar van Ivan de Verschrikkelijke), 1818, 1918 en 2117. De muziek bij deze taferelen zou respectievelijk geschreven worden door Leonid Polovinkin, Anatoly Alexandrov, Dmitri Shostakovich en Alexander Mosolov - het project kwam echter nooit van de grond.
In Polovinkins muziek zijn aanvankelijk invloeden van Skriabin en zelfs Brahms te horen, later, in zijn tijd bij de ASM, raakt hij beïnvloed door Franse muziek ('Les Six') als ook Schönberg en door zijn liefde voor de jazz.
Tussen 1925 en 1929 werden tenminste 15 van zijn composities in het westen gepubliceerd door de Weense uitgeverij Universal Edition.

WH

Bibliografie:
Larry Sitsky : Music of the Repressed Russian Avant-Garde, 1900-1929
                     Greenwood Press, 1994