Archief

Actueel, In the Spotlight

Nieuws over Norbert von Hannenheim

Norbert von Hannenheim (1898-1945), volgens velen Schönbergs interessantste leerling uit zijn Berlijnse periode (1925-1933), mag zich verheugen in groeiende belangstelling.
 Nadat de Duitse vereniging ter bevordering van door de nazi's onderdrukte en vervolgde komponisten, Musica Suprimata, eind vorig jaar een kolloquium over Von Hannenheim heeft georganiseerd, zijn nu ook drie cd's met zijn werken verschenen. Een daarvan werd reeds zeer positief door Erik Voermans in Het Parool besproken (zie onder).

Voor meer informatie over Von Hannenheims composities en zijn turbulente leven, zie elders op deze website (bibliotheek/hannenheim) of op de site www. musica-suprimata.eu

 

HET PAROOL dinsdag 5 juli 2016  KUNST en MUZIEK

 
Hannenheim, een groot en vergeten talen

Ben je in het verkeerde land of zelfs de verkeerde stad geboren, en heb je niet dejuiste docenten? Vergeet dat lemma in de lexicons dan maar.
Voldoe je wel aan alle voorwaarden, maar zit de wind tegen, dan kan het nog steeds fout gaan.

Zie hier het verhaal van Norbert von Hannenheim (1898-1945), een buitengewoon muziektalent, dat door de geschiedenis is verzwolgen.

Hij studeerde in Leipzig bij Paul Graener, in Boedapest bij Alexander Jemnitz en aan de Preussische Akademie der Künste in Berlijn bij Schoenberg, die hem een van zijn ‘allerinteressantesten Begabungen’ noemde – een van zijn begaafde leerlingen. Hij voorspelde hem een grote toekomst.
Het liep anders.

Waar Alban Berg en AntonWebern, de twee bekendste leerlingen van Schoenberg, wereldroem vergaarden en een grote invloed uitoefenden op de loop van de muziekgeschiedenis, stierf Hannenheim op zijn 47ste in een gekkenhuis.
Bijkomend drama: hij had zijn belangrijkste manuscripten in een grote koffer gestopt en die gedeponeerd bij de Commerzbank in Berlijn.
In november 1943 werd de bank platgebombardeerd door de geallieerden.
Wat er met die koffer is gebeurd, laat zich raden.

De stukken die bewaard zijn gebleven, leidden een sluimerend bestaan.
Pas rond de eeuwwisseling kwamen andere stukken van Hannenheim boven water.

Altvioliste Aida-Carmen Soanea en pianist Igor Kamenz hebben zeven werken van Hannenheim op cd gezet. Schitterende muziek, die het best is te omschrijven als buitengewoon lyrische dodecafonie, die in het zeer sterke DuofürGeigeund Bratsche ook nog even onmiskenbaar aan Bartok doet denken. Opmerkelijk is dat Hannenheim niet doet aan de extreme articulatievormen van de TweedeWeense School, wat de muziek een mooie, traditionalistische aanschijn geeft.

Erik Voermans

 

N.VON HANNENHEIM

Works for viola, piano

Challenge Classics