In the Spotlight, Actueel

Is 'Egon und Emilie' een onacceptabel vrouwonvriendelijk stuk?

Recentelijk zijn er problemen gerezen rond een eventuele uitvoering van het muziektheaterstuk 'Egon und Emilie' van Ernst Toch in Toronto (Canada).

Wat is het geval?

Op tekst van de in 1914 (!) overleden Duitse dichter Christian Morgenstern, schreef Ernst Toch in 1928 de mini-opera 'Egon und Emilie, kein Familiendrama' voor een coloratur-sopraan (Emilie), zeven blaasinstrumenten en een spreekrol (Egon). Morgenstern steekt in zijn tekst, zeer virtuoos verklankt door Toch, de draak met de onzinnigheid van het fenomeen Opera, door de door Emilie gezongen liefdesverklaring aan het adres van haar partner, onbeantwoord te laten. Het is een volkomen over de top gecreëerde stereotypering van een hysterisch emotionele vrouw versus de nuchterheid van een z.g. verstandige man.

Ookal ademt het stuk een en al ironie en parodie, twijfelt men er in Canada aan of het stuk in deze tijd van feminisme wel uitgevoerd kan worden. De directeur van het Conservatorium van Toronto reageerde op het programmavoorstel zelfs met een ondubbelzinnig 'no way'!

Als dit stuk, zo overduidelijk een parodie en bovendien uit de jaren 1920, niet meer gespeeld zou mogen worden, wat moeten we dan aan met een groot deel van het operarepertoire of zelfs met Kuifje?