Actueel, In the Spotlight

'Unheard', de nieuwste cd van de Ebony Band, krijgt een 10 in Luister!

Much of the music on this album is essential listening. You won’t understand music of the last century without it (Norman Lebrecht)
 

Op de cd zijn de strijkers van de Ebony Band te horen (onder de naam Ebony Kwartet) in louter stukken uit het interbellum, die nog nooit eerder (voor zover wij hebben kunnen nagaan) op een geluidsdrager zijn verschenen. Daarmee is deze cd weer een waardevolle bijdrage aan de incomplete muziekgeschiedenis van het interbellum.

Reeds voor de officiële release zijn er vier recensies verschenen, zie hieronder:

Recensie The Guardian, London, Aug.18, 2017

Recensie Volkskrant :

Norman Lebrecht, Sept. 8, 2017

Opus Klassiek :

LUISTER, sept./okt. 2017 :

Unheard - CD premieres with music from the interwar period (werken van Jokl, Kahn, Hauer,
Süsskind, Gruenberg)
Ebony Quartet, Barbara Kozelj (mezzosopraan), Daniel Reuss (spreekstem),
Werner Herbers (artistieke leiding)
Channel Classics CCS 40517 . DDD-69'
Waardering: 10

Het is opnieuw gelukt bij Werner Herbers en zijn musici - ditmaal niet de Ebony Band maar het Ebony Quartet. Hun nieuwste aanwinst bevat muziek die soms ooit wel gehoord zal ziin, maar nooit is opgenomen.
Op Hauer na, die altijd in Wenen is gebleven, hebben alle componisten (midden)Europese wortels en zijn ze op de vlucht voor de nazi's naar Amerika uitgeweken, waar iemand als Louis Gruenberg zeker zijn
sporen in het muziekleven heeft nagelaten. Toch zijn ze grotendeels vergeten, wat in elke periode van de muziekgeschiedenis voorkomt. Wel kenden ze ook hun beroemd gebleven tijdgenoten; Otto Jokl was
bevriend met Alban Berg en Gruenberg met Arnold Schönberg. Aan alle muziek hoor je haar ontstaanstijd af: van tussen de wereldoorlogen, met alle kenmerken van Europees modernisme. Het is allemaal zonder meer goede muziek, niet alleen Erich ltor Kahns fragment van een stijkkwartet, maar ook het Tweede Strijkkwartet van Jokl of de lndiskretionen van Gruenberg, die een wat lichtere toon laten horen.
Een grote verrassing is het melodrama van Süsskind, op een ronduit politieke tekst die door koordirigent Daniel Reuss met perfect gevoel voor melodrama wordt voorgedragen, vaak behoorlijk intens.
Süsskinds mooie liederen zijn een aanwinst voor het repertoire voor strijkkwartet en zangstem en ook Hauers Fünf Stücke (echt een titel voor die periode) verrassen evenzeer. Hauer heeft altijd geroepen dat hij de ware uitvinder van het twaalftoonsysteem was, maar ook hier verschilt dat in uitwerking volkomen van wat Schönberg ermee deed. Deze Hauer en Schönbergs Serenade zijn overigens allebei in 1924 Donaueschingen uitgevoerd.
'Unheard' staat vol muziek die gelukkig niet langer ongehoord zal blijven.
Paul Herruer